Propuesta de estrategia para el trabajo ortográfico en la Secundaria Básica

Authors

  • Eustiquiano Rojas Batista Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

orthography, secondary school

Abstract

Orthography, a fundamental component of our mother tongue, brings about several handicaps to the speakers of the linguistic community of Spanish language to master it, interfering in the elegance and cleanness of the written communication. The main difficulties deal with the use of the tilde mark, the use of different graphemes and the use of the punctuation marks. There are several causes of the actual problems concerning orthography, either objective or subjective, which can be diminished or can even disappear by carrying out a differentiated work and a systematic one, what demonstrates that a writing without orthographic errors can be achieved. To accomplish this objective, a system of some strategic actions to be implemented in the Secondary School is suggested. The consolidation class is also included within it, an educational activity of great importance for the individualization of the teaching process, of which an example is given as a suggestion as well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELLO CRUZ, ANA MARÍA [ET AL.]. Cuaderno Complementario. Español; séptimo grado. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2004.
ALVERO FRANCÉS, FRANCISCO. Lo esencial en la Ortografía. Ciudad de La Habana, Editorial Orbe, 1982.
BALMASEDA NEYRA, OSVALDO. Enseñar y aprender Ortografía. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2001.
COLECTIVO DE AUTORES. Cartas Metodológicas del Departamento de Español y Literatura en la Facultad de Humanidades del ISPEJV. La Habana. 2001.
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Español; séptimo, octavo y noveno grados; programas. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2004.
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN.Español-Literatura; séptimo, octavo y noveno grados; libro de texto. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2001.
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN.Español y Literatura; séptimo grado; orientaciones metodológicas. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1979.
GARCÍA ALZOLA, ERNESTO. Lengua y literatura. La Habana, Editorial Revolucionaria, 1971.
GONZÁLEZ ALBEAR, MARÍA ISABEL. La comprensión lectora: una nueva concepción; Taller de la palabra. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1999.
LA MEDICIÓN DE LOS CONOCIMIENTOS. La Habana, 2005. [Material impreso].
LÓPEZ CASTILLO, GRISEL J. [ET AL.]. Cuaderno Complementario. Español; octavo grado. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2004.
MENDOZA MARTÍNEZ, OLGA [ET AL.]. Español 7; libro de texto. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1979.
MONTAÑO CALCINES, JUAN RAMÓN Y MARICELA ESCALONA RUBIO. Libro de las 40 páginas. [s. d. t.]. [Material mimeografiado].
PORRO, MIGDALIA Y MIREYA BÁEZ. Práctica del idioma español. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1984. Parte I.
ROMÉU ESCOBAR, ANGELINA [ET AL.]. Metodología de la enseñanza del Español. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1987. Partes I y II.

Published

2007-04-02

How to Cite

Rojas Batista, E. (2007). Propuesta de estrategia para el trabajo ortográfico en la Secundaria Básica. LUZ, 6(2), 10. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/309