Conceptual approach to Regenerative Schools. Proposal notes for Ecuadorian Education

Authors

  • Klever Hernán García-Gallegos National University of Education. Ecuador
  • Silvia Maribel Sarmiento-Berrezueta National University of Education. Ecuador
  • Arelys García Chávez National University of Education. Ecuador
  • Carlos Viltre Calderón Latin American Center for Studies in Pedagogical Epistemology. Holguin

Keywords:

Environmental Education; Regenerative Schools; theoretical-conceptual conception; educational model; curriculum; Ecuador

Abstract

The accelerated degeneration of the planet is gaining ground, leaving no respite for educational public policy, while supporting proposals that allow, from its role, to minimize these negative impacts on Mother Earth from environmental education. National and international organizations and educational systems play an indispensable role in this projection and that is when the need for dialogue in the construction and deconstruction of study curricula comes into play. Work has been done in this direction since the conception of the Regenerative Schools, but regardless of the fact that the proposal has not have the expected impact on the educational systems of the region, the researches on the systematization of this educational proposal are poor. This theoretical-conceptual article from hermeneusis, historical-logical analysis and documentary analysis, aims to conceptualize the constructs associated with regenerative environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Canal Cemefi. (12 de mayo de 2020). Conferencia de Bernardo Toro: La RSE en tiempos de pandemia y crisis climática [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=kW4LYrofYBk.

Colburn, N. (1 de abril de 2023). Covid-19 y activismo climático: cinco lecciones compartidas. openDemocracy.https://www.opendemocracy.net/es/covid-19-y-activismo-clim%C3%A1tico-cinco-lecciones-compartidas/.

Collado, J. (2019). Big History in the Ecuadorian Educational System: Theory, Practice, and Public Policies of Environmental Education. Journal of Big History, 3(2), 49-66. https://doi.org/10.22339/jbh.v3i2.3250

Dieste, B., Coma, T. y Blasco-Serrano, A. C. (2019). Inclusión de los objetivos de desarrollo sostenible en el currículum de Educación primaria y secundaria en escuelas rurales de Zaragoza. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97–115. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.006

Falconí Benítez, F., Reinoso Paredes, M.E., Collado-Ruano, J., Hidalgo Terán, E.F. & León Ibarra, G.D. (2019). Environmental education program in Ecuador: Theory, practice, and public policies to face global change in the Anthropocene. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(105), 859-880. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701950.

Figueroa Vargas, D. y García García, L.L. (2019). Comprensión de las acciones comunitarias en educación ambiental en Chiquinquirá, Boyacá. Praxis & Saber,10(23), 293–314. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9735.

Gavilanés-Capelo, R.M. y Tipán-Barros, B.G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad, 16(2), 286-298. https://www.redalyc.org/journal/4677/467767722010/467767722010.pdf.

Núñez Rodríguez, J.J. y Carvajal Rodríguez, J.C. (2021). Educar en tiempos de cambio climático para la resiliencia humana y la regeneración ambiental. Revista Electrónica Educare 25(2), 1-9. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582021000200542.

Organización de Naciones Unidas. (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo sostenible 2020. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf

Organización de Naciones Unidas. (2021). Cambio Climático 2021: Bases físicas. ONU. https://www.unep.org/es/resources/informe/cambio-climatico-2021-bases-fisicas-contribucion-del-grupo-de-trabajo-i-al-sexto.

Quintero Castaño, Y.A. (2021). La agricultura regenerativa como una alternativa para la conservación de los suelos degradados a causa del sistema agroindustrial en Colombia. [Trabajo de grado especialización]. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/25141/8/QuinteroAndrea-2021-Agricultura%20Regenerativa.pdf.

Rodrigo-Cano, D., Picó, M.J., Dimuro, G., Rodrigo-Cano, D., Picó, M.J. y Dimuro, G. (2019). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(17), 25-36. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.02.

Ruiz-Navarro, F. (2021). Orígenes de la medicina regenerativa. El Especialista. https://www.regmedaustria.org/images/Allg.Infos_Literatur/Literature-4-ParaHispanoparlantes-OrgenesDeLaMedicinaRegenerativa.pdf.

Sandoval Díaz, J., Cuadra Martínez, D., Orellana Fonseca, C. y Sandoval Obando, E. (2020). Diagnóstico comunitario ante desastres climáticos: Una experiencia de aprendizaje-servicio. Alteridad, 16(1), 23-7. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.02.

Sanford, C. (2020). The Regenerative Life: Transform Any Organization, Our Society, and Your Destiny. Londres, NB Publishing. https://www.amazon.com/Regenerative-Life-Transform-Organization-Society/dp/1529308216

Sarmiento Berrezueta, M., & García Gallegos, K. (2022). Sendero Pedagógico: contribución al proceso cognitivo de los docentes. IV Congreso Internacional De La Universidad Nacional De Educación, 19-26. https://congresos.unae.edu.ec/index.php/ivcongresointernacional/article/view/456.

Toro Arango, J.B. (2014). El cuidado: el paradigma ético de la nueva civilización. Biblioteca Digital CCB. https://hdl.handle.net/11520/23420

Torres, A. (2018). Movimientos sociales y Educación Popular. Editorial, Caminos del CMMLK, La Habana.https://repositorio.unicauca.edu.co:8080/bitstream/handle/123456789/195/EDUCACI%C3%93N%20POPULAR%20Y%20MOVIMIENTOS%20SOCIALES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vázquez, P.M. (2022). Una educación regenerativa: ¿necesitamos repensar nuestros roles? MUXED, Mujeres Unidas por la Educación. https://www.muxed.mx/blog/educacion-regenerativa

Published

2024-03-18

How to Cite

García-Gallegos, K. H., Sarmiento-Berrezueta, S. M. ., García Chávez, A. ., & Viltre Calderón, C. . (2024). Conceptual approach to Regenerative Schools. Proposal notes for Ecuadorian Education. LUZ, 23(2), e1442. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1442