Student academic mobility. Experiences of the University of Informatics Sciences in a regional program (2021-2022)

Authors

  • Delly Lien González Hernández Informatic science University. Cuba.
  • Martha Caridad Rosell Puente Informatic science University. Cuba.
  • Myriam Sánchez Pérez Higher Technological Institute of Teziutlán (TECNM), Mexico
  • Juan Andrés Yaneth Rincón Popular University of Cesar. Colombia

Keywords:

Latin American Academic Exchange Program; PILA; internationalization process; higher education; student academic mobility

Abstract

This paper presents the experiences on Cuba's participation in the Latin American Academic Exchange Program in the years 2021 and 2022, through the results of the University of Informatics Sciences. From the bibliographic review, documentary analysis, and the exchange with counterparts and participants, the results of the editions of this student academic mobility in 2021 and 2022, first for the country, are evaluated. Finally, actions are proposed for a better use of the program and its impact on the internationalization process of the university. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armenteros Amaya, M., Columbié Santana, C.M. y Taboada Zamora, A. (2017). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Contribución del proyecto FORGEC. Revista de Educación Superior en América Latina. 6-9. https://dx.doi.org/10.14482/esal.2.10105.

ASCUN. (22 de marzo de 2023). Socialización de las convocatorias PILA 2-2023 [Archivo de Video]. https://www.youtube.com/watch?v=6s0XbPQcjyY&t=4s.

Bustos-Aguirre, M y Vega Cano, R. (2021). Los cambios en las estrategias de internacionalización en las instituciones mexicanas de educación superior a partir de la pandemia por COVID-19. Revista Educación Superior y Sociedad, 2021,33(2). 269-297. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/download/v33i2-9/314

Gacel Ávila, J. (2018). Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe: balance regional y prospectiva. Universidad Nacional de Córdoba. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372633.

Kah, S., Mendez, C., Bachtler, J. & Miller, S. (2015). Directorate-general for internal policies. European Parliament. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540354/IPOL_STU(2015)540354_EN.pdf.

Ladino Marín, P. y Salazar Acosta, L. M. (2023). La internacionalización en la educación superior latinoamericana, una revisión documental. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 9-19. https://www.cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/477.

Marinoni, G. (s.f.). Internationalization of higher education: An Evolving Landscape, Locally and Globally, (pp.22-36). International Association of universities. https://iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_5th_global_survey_executive_summary.pdf.

Mittelmeier, J., Rienties, B., Gunter, A. y Raghuram, P. (2020). Conceptualizing internationalization at a distance: a “third category” of university internationalization. Journal of Studies in International Education, 25(3),1-17. https://doi.org/10.1177/1028315320906176

Programa de Intercambio Académico Latinoamericano.(2023). Programa de intercambio académico latinoamericano (PILA). Convocatoria bajo esquema de intercambio virtual (PILA Virtual 2-2023). https://www.ucc.edu.co/internacionalizacion/PublishingImages/convocatorias-y-becas/Convocatoria-PILA-virtual-2-2023.pdf.

Quinteiro Goris, J.A. (2022). La internacionalización de la educación superior desde la perspectiva de la movilidad estudiantil: antes y después del Covid-19 en Santiago Castiello-Gutiérrez, Martín P. Pantoja Aguilar y César Eduardo Gutiérrez Jurado (ed.), Internacionalización de la educación superior después de la Covid-19: reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos(I ed., p.49-65).Universidad Popular Autónoma del Estado De Puebla. https://www.uv.mx/coil/files/2022/06/iescovid-AMPEI.pdf#page=76.

Universidad de las Ciencias Informáticas. (2016). Estrategia de internacionalización. Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba.

Universidad de las Ciencias Informáticas. (2022). Informe del cierre de la edición de PILA Virtual 2021-2 en la UCI presentado al MES en marzo de 2022 (informe).

Universidad de las Ciencias Informáticas. (2023). Informe del cierre de la edición de PILA Virtual 2022-2 en la UCI presentado al MES en abril de 2023 (informe).

Villavicencio Plasencia, M.V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y Desarrollo,162(2), e11. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0252-85842019000200011.

Villavicencio Plasencia, M.V. (2020). La internacionalización en el sistema del Ministerio de Educación Superior. Estrategia para su perfeccionamiento [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de La Habana, Cuba.

Published

2024-03-26

How to Cite

González Hernández, D. L. ., Rosell Puente, M. C., Myriam Sánchez Pérez, M. S. P., & Yaneth Rincón, J. A. . (2024). Student academic mobility. Experiences of the University of Informatics Sciences in a regional program (2021-2022). LUZ, 23(2), e1440. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1440