Rubrics for evaluating the quality of distance courses

Authors

  • Porfirio Lorenzo Puig Estrada Informatic science University. Cuba.
  • Eilin Hernández Rivera

Keywords:

quality; course; evaluation; guidelines; rubric

Abstract

At the University of Informatics Sciences a great amount of distance courses are taught. Professors who design the courses and the team of professors and specialists in charge of revising the quality of the courses follow the guidelines established by the National Center for Distance Education (CENED) for these courses revision. These guidelines are the main tool for creating and checking the quality of the courses. However, there are no rubrics for evaluating and self-evaluating the quality of the courses published on the CENED virtual classroom.The objective of this research is to design a proposal of rubrics for evaluating the quality of distance courses published on the CENED virtual classroom. To achieve this goal, search and inclusion criteria, as well as an exploratory relational description, have been used with the review of several courses from different universities. These results have been included in the proposal made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, M. (2 de julio de 2021). La Rúbrica: Instrumento efectivo de evaluación en el Aprendizaje Online. Evirtualplus. https://www.evirtualplus.com/rubrica-evaluacion-aprendizaje-online/.

EDUCACIÓN 3.0. (15 de marzo de 2024). ¿Cómo evaluar las clases online en tres pasos? EDUCACIÓN 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/opinion/como-evaluar-clases-online-tres-pasos/.

ELEInternacional. (20 de enero de 2021). Los 11 instrumentos de evaluación más innovadores. ELEInternacional. https://eleinternacional.com/blog/instrumentos-de-evaluacion-innovadores/.

Hazim Torres, J. A., Febles Rodríguez, J. P. y Febles Estrada, A. (2019). Estándares para evaluar la calidad de cursos virtuales en la Educación Superior. UCE Ciencia Revista de postgrado, 7(1). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/154.

Martínez-Rojas, J. G. (2008). Las rúbricas en la evaluación escolar: Su construcción y su uso. Avances en Medición, 6, 129-138. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/4816/0463/3552/Vol_6._Las_Rbricas_En_La_Evaluacin_Escolar_-_Su_Construccin_Y_Su_Uso.pdf.

Pavón, P., Pérez, D. y Varela, L. (s.f). La evaluación en los cursos online. Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/formacion_virtual/metodologia/pavon.htm.

Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia. RED. Revista de Educación a Distancia. https://revistas.um.es/red/article/view/24291.

Rengifo - Icesi, D. (27 de abril de 2023). Rúbrica de evaluación de diseño curricular para cursos virtuales. edutekaLab. https://edtk.co/rbk/189.

Román, L. (14 de marzo de 2024). Evaluar con rúbricas: Qué son, cómo aplicarlas y cuáles son sus beneficios. EDUCACIÓN 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/evaluar-con-rubricas/.

Published

2024-03-22

How to Cite

Puig Estrada, P. L. ., & Hernández Rivera, E. (2024). Rubrics for evaluating the quality of distance courses. LUZ, 23(2), e1433. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1433