Didactic model of expressive reading in highschol education
Keywords:
expressive reading; phonological; didactic; contextualAbstract
The research was aimed to the solution of the insufficiencies shown by the students of highschool education when performing oral reading and not reaching the requirements of reading with expressiveness, present in the teaching-learning process of the subject Spanish-Literature. The objective was the elaboration of a methodology based on a didactic model of expressive reading. The didactic model contributed to solve the essential contradiction demonstrated between the selection and sequencing of the content, and the selection and sequencing of the method. The latter was selected according to its relevance, based on the underlying connection between the subsystems: phonological, affective-motivational and didactic-contextual. The didactic model was materialized in a methodology, which was implemented through the experiential pedagogical experience
Downloads
References
Abreu, Y.; J. F., Moya y L. Villamil. (2019): Potencialidades de la lectura expresiva en la formación de profesionales de las carreras de humanidades, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (agosto 2019).
Arias G. (2008). Hablemos sobre promoción y animación a la lectura. La Habana: Pueblo y Educación.
Atencio, V. (2018). Lectura expresiva en la expresión oral de los estudiantes de segundo año del CEBA de excelencia, tesis de Maestro en educación. Lima, Perú.
Altarriba, E. (2009). Alternativa metodológica para el tratamiento fonoarticulatorio al proceso lector en la carrera de ciencias humanísticas [Tesis de Maestría, Universidad Pepito Tey de Las Tunas].
Arguelles, H. (2007). Una concepción didáctica dirigida a la formación de comunicadores competentes en sexto grado de la Educación Primaria. [Tesis doctoral]. La Habana.
Báez, M. (2008). Hacia una comunicación más eficaz. Pueblo y Educación.
Brito, I. (2002). Propuesta de acciones didácticas para perfeccionar la enseñanza – aprendizaje de la lectura a través de la clase de la lengua materna y comunicación en el Instituto Superior Pedagógico. [Tesis de Maestría. Santiago de Cuba].
Cruzata, A. (2008). Estrategia para el tratamiento a la competencia literaria: Percepción y producción critica de textos literarios en la educación preuniversitaria. [Tesis doctoral, Universidad Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Ferrer, J. (1988). Un modelo de rediseño de los contenidos gramaticales en función de la
competencia comunicativa [Tesis doctoral inédita, Instituto Superior Pedagógico, Villa Clara].
Gayoso, N. (2004). Hablemos de lectura. Cartas al maestro. Español 2. Pueblo y Educación.
García, A. (1992). Lengua y Literatura. Pueblo y Educación.
Gili y Gaya, S. (1985). Elementos de Fonética y Fonología Españolas. Pueblo y Educación.
Grass, E. y Fonseca, N. (1986). Técnicas básicas de lectura. Pueblo y Educación.
Haimeur, M. (2020). Taller de lectura expresiva: la lectura expresiva como herramienta para desarrollar la competencia comunicativa de los alumnos de 1º de la ESO.
Henríquez, C. (1975). Invitación a la lectura. Pueblo y Educación.
Lomas, C. (2003). El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Paidós, Barcelona.
Lomas, C. (2014). La educación lingüística, entre el deseo y la realidad. Octaedro. Barcelona.
López J. (2016). Prosodia y comprensión lectora: una relación bidireccional [Trabajo de fin de grado, Universidad Zaragoza].
Mañalich, R. (1999). Metodología de la enseñanza de la literatura. Pueblo y Educación.
Mined, 2007. Proyecto de escuela Secundaria Básica. Versión 7. Pueblo y Educación.
Montaño, J. (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. Pueblo y Educación.
Mora, D. y Suárez. (2019). El tratamiento de la lectura oral en idioma español en la educación superior. Libro Ciencia e innovación tecnológica, vol. XIII. https://edacunob.edu.edu.cu/
Moreno, V. (2011). Cómo hacer lectores competentes. https://www.pamiela.com/index.php/colecciones/castellano/pedagogia/pedagogia/como-hacer-lectores-competentes-detail.
PCC. (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana.
Porro, M. y Mireya, B. (1984). Práctica del idioma español. Pueblo y Educación. t.1.
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2013). Didáctica de la lengua española y la literatura. Pueblo y Educación. t.1 y 2.
Rodríguez, L. (Comp.). (2004). Español para todos. Temas y reflexiones. Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (Comp.). (2006). Español para todos. Más temas y reflexiones. Pueblo y Educación.
Solé, I. (2005). (Comp). Comprensión lectora. (2da Ed). Laboratorio Educativo.
Triana, Y. (2015). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. Enseñanza de la comprensión de textos. En Introducción a la Didáctica de la Lengua española y la Literatura. Roméu, Angelina et al. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Yubero, S.; Larrañaga, E. y Cerrillo, P. (2004). Valores y lectura. Universidad de la mancha.
Valle, A. (2007). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LUZ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.