The Stimulation of the Investigation in Children of the Initial Education

Authors

  • Francia Velasco Tutivén Universidad Estatal de Guayaquil. Ecuador
  • Julia Zeballos Chang Universidad Estatal de Guayaquil. Ecuador
  • Rafael Montenegro Ramírez Universidad Estatal de Guayaquil. Ecuador

Keywords:

research, elementary education

Abstract

The changes that happen in the Educational System in the Republic of Ecuador with the purpose of improving the quality of the educational service in all the educational levels, they drive to the stimulation of the investigation in the Initial Education; like base of the integral development of the personality in their traffic for the educational levels. The present work has as objective the elaboration of a strategy to stimulate the development of investigative dexterities in children of four years of the Initial Education, by means of visual organizers. The investigation-action-participative and the partial implementation in the practice as used investigation methods, they demonstrated their it was worth as long as transformations were verified in the methods used by the educational ones and the learning of the children that when discovering, to feel, to think and to act through the fundamental activity of their age, is developed chord to their necessities and interests, in correspondence with the social demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, F. (Comp.) (2004). Didáctica. Teoría y Práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Anderson, L. (1983). La Teoría de los Esquemas. New York: Basic Books.
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Castellanos Simons, D., Castellanos Simons, B., Llivinia Lavigne, M. J., Silveiro Gómez, M., Reinoso Cápiro, C., & García Sánchez, C. (2003). Enseñar y aprender en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Constitución de la República del Ecuador (2008). Sección Quinta, artículo 26. Ecuador.
Constitución de la República del Ecuador (2008). Sección Quinta, artículo 27. Ecuador.
Constitución de la República del Ecuador (2008). Sección Quinta, artículo 28. Ecuador.
Constitución de la República del Ecuador (2008). Sección Quinta, artículo 29. Ecuador.
Gaitán, L. (2006) La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad. 43 (1), pp.9-26.
Ley Orgánica de Educación Intercultural. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/
MIES-INFA. (2011). Desarrollo Infantil Integral; Conceptualización. Sistema de Formación Tejiendo el Buen Vivir. Quito.
Cantos Over, L. J. (2012). Experimentación y conocimiento de la naturaleza en niños y niñas de educación inicial, del cantón Milagro en el año 2012. (Tesis de Maestría en Educación Parvularia). Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Ecuador. Recuperado de: https://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/2223#sthash.huF4ZKAX.dpuf
Ministerio de Educación. (2010). Actualización y Fortalecimiento Curricular de le Educación General Básica. Quito.
Ministerio de Educación. (2011). ¿Qué entendemos por calidad de la educación? Construcción de estándares de calidad educativa: Propuesta para la discusión ciudadana. En Estándares de calidad educativa. (2011). Quito.
Ministerio de Educación. (2014). Currículo Educación Inicial. Quito, Ecuador.
Mora, F. (2015) Neuroeducación. España: Alianza Educación.
Paivio, A. (2006). Teoría de la Codificación Dual (Dual Coding Theory). New York: Basic Books.
Plan Decenal de Educación 2006-2015. Recuperado de https://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Ecuador/EcuadorPlanDecenaldeEducacionSpa.pdf
Sweller, J. (1999). Cognitive Load Theory. New York: Basic Books.
Tamayo, M. (1995). Metodología Formal de la Investigación Científica. México: Limusa.
Venguer, L. (1981). Temas de psicología preescolar. La Habana: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Grijalbo.
Zubiría, M. (2010). La afectividad humana. Recuperado de https://afectividadhumana.wordpress.com/tag/miguel-de-zubiria-samper/

Published

2016-07-01

How to Cite

Velasco Tutivén, F., Zeballos Chang, J., & Montenegro Ramírez, R. (2016). The Stimulation of the Investigation in Children of the Initial Education. LUZ, 15(3), 1-13. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/757

Most read articles by the same author(s)