Theory-Practice Relationship: its Importance in the Formation of the Engineer in Foreign Trade

Authors

  • Juan Francisco Cedeño Mejía Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

university, theory-practice relashionship

Abstract

The University "Eloy Alfaro" from Manabi (ULEAM) is forming specialists in the field of foreign trade, to develop business initiatives that promote local and international trade, this means strengthening the relationship between theory and practice in the training process. A revision based on the training process by some empirical methods such as surveys to students and businessmen, document review and the experience of the author, revealed that there are limitations in this regard. In this article was evidenced the importance of this relationship between theory and the initial training in the foreign trade engineer, as well as some recommendations for directing teaching tasks that place the student as the main promoter of the theory-practice relationship, from the teaching-learning process in the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arocena, R. y Sutz, J. (2001). La Universidad Latinoamericana del Futuro. Tendencias, escenarios, alternativas. México: Colección UDUAL 11.
Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Revista Investigación Bibliotecológica, 22, (46), s.p.
Castro Díaz-Balart, F. (2003). Ciencia, Tecnología y Sociedad. Hacia un desarrollo sostenible en la era de la globalización. La Habana: Editorial Científico Técnica.
CES. (2013). Reglamento de Régimen Académico. Consejo de Educación Superior. Quito
Cochran-Smith, M. (1991). Reinventing student teaching. Journal of Teacher Education, 42, (2), pp. 104-118. Citado por Herrera Fuentes, J. (2006).
Cuban, L. (1992). Curriculum Stability and Change. In Jackson, P. (Ed.), Handbook of Research on Curriculum. New York: Macmillan, pp. 216-247.
Didriksson Takayanagui, A. (1996). Una agenda del presente para la construcción del futuro de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Venezuela: CRESALC-UNESCO.
Herrera Fuentes, J. (mayo-agosto de 2006). El vínculo universidad-empresa en la formación de los profesionales universitarios. Revista INIE. 6 (2). doi: https://dx.doi.org/10.15517/aie.v6i2.9208
Marhuenda Fluixá, F. (1994). La salida de la escuela y la incorporación de los jóvenes al mercado del trabajo. Revista de Educación, (303), pp.41-67.
Martinez, C., Encaoua, D. y Guellec, D. (2006). Patent systems for encouraging innovation: lessons from economic analysis. Research Policy, 35 (9), pp. 1423-1440.
Mora, M. (2011). La educación: única vía hacia la igualdad. Manta: Editorial Mar Abierto.
Pablo Masa, A. de. (1994). Inserción profesional de los jóvenes y reforma educativa. Revista de Educación. (303), pp. 13-39.
Pacheco, L. (2008). La Universidad, desafíos en la gestión académica. Quito: Editorial Abya-Yala–SENPLADES.
Porter, M. (1999). Competitividad Microeconómica: Los resultados de la Encuesta Ejecutiva, 1999. En Informe de Competitividad Global. p. 170. Ginebra, Suiza: Foro Económico Mundial.
Schwartzman, S. (1996). América Latina: Universidades en Transición. Washington: Organización de los Estados Americanos, Colección INTERAMER, (6).
SELA. (1997). La Universidad como soporte fundamental del esfuerzo de competitividad empresarial en la región. México: Colección UDUAL 11.
Sistema de Educación Superior. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Quito, Ecuador. Recuperado de https://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Ecuador/Ecuador_Ley_organica_educacion_superior.pdf
Solé Parellada, F. (2004). Estudio de la Relación de la Universidad con el Sector Productivo Español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Programa de Estudio y Análisis destinado a la Mejora de la Calidad de la Enseñanza superior y de la Actividad del Profesorado Universitario. Convenio. Barcelona.
Villasmil, R.M. (2005). El papel de la Universidad en el diseño de políticas para la formación del capital humano, en pro del desarrollo económico local. Universidad La Laguna, España.
Zabalza, M. A. (2004). La enseñanza universitaria, el escenario y sus protagonistas. Madrid. Narcea, S.A., p.35.

Published

2016-01-01

How to Cite

Cedeño Mejía, J. F. (2016). Theory-Practice Relationship: its Importance in the Formation of the Engineer in Foreign Trade. LUZ, 15(1), 40-52. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/738